به وضعیتی که ممکن است منجر به صدمات جانی، عضوی و یا مشکلات روانی شود، وضعیت اورژانسی گفته می‌شود. برای جلوگیری از اتفاقات ذکرشده باید با اورژانس تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. در اکثر کشورها برای کاهش خطرات ذکرشده مرکزی تحت عنوان فوریت‌های پزشکی، طراحی‌شده است.

این سیستم در وضعیت اورژانسی به بالین بیمار می‌رود و در صورت نیاز بیمار را به مراکز درمانی انتقال می‌دهد. در کشور ایران شماره آمبولانس به عنوان فوریت‌های پزشکی 115 شناخته می‌شود. قصد داریم شما را با نحوه  در وضعیت اورژانسی بیماران قلبی و تماس با آمبولانس آشنا کنیم.

تماس با اورژانس و درخواست آمبولانس

تماس با اورژانس و درخواست آمبولانس

در صورت بروز هریک از موارد زیر می‌توانید، با شماره 115 تماس بگیرید و درخواست کمک کنید:

در صورت احساس سنگینی، درد یا فشار در قفسه سینه و احساس سوزش در پشت جناغ

در صورت بروز هریک از علائم ذکرشده و ادامه آن بین 5 تا 30 دقیقه آنژین صدری تشخیص داده می‌شود. آنژین صدری به درد قفسه سینه که به دلیل کاهش رساندن خون به قلب است، گفته می‌شود. اگر بیش از 30 دقیقه طول بکشد و با علائم زیر همراه باشد، بدانید جان مریض شما در خطر است.

علائمی مانند تهوع و استفراغ، تعریق، درد قفسه سینه، جناغ، بازوها، زیر جناغ و… از نشانه‌های سکته قلبی است. ممکن است فرد علائمی مانند تنگی نفس، افت فشارخون یا فشارخون بالا، ضربان قلب نامنظم و… داشته باشد. ناگفته نماند که اگر این علائم بیش‌تر از چند ساعت و یا چند روز ادامه داشته باشد منشأ قلبی ندارد.

درخواست آمبولانس در تنگی نفس برای افرادی که آسم دارند

در صورت بروز تنگی نفس در بیماران که آسم، انسداد راه‌های هوایی، عفونت ریوی و… دارند. دقت داشته باشید که منظور از تنگی نفس، وضعیتی است که فرد به‌سختی و به‌صورت غیرعادی نفس می‌کشد.

خونریزی در بیماران گوارشی

در صورت بروز خونریزی‌های گوارشی مانند استفراغ خونی، مدفوع قیری شکل، درد و حساسیت شکم و… در بیماران گوارشی.

شکستگی و یا در رفتگی

در صورت ایجاد شکستگی‌های استخوان به‌صورت باز یا بسته، پارگی بافت در اندام‌های بدن، دررفتگی مفاصل و اندام‌ها.

مشکلات زنان باردار

در صورت تشنج، سقط، خونریزی‌های شدید، شروع دردهای زایمان، تاری‌دید، تورم و بی‌حس شدن دست و پای زنان باردار. البته برای زنان باردار نیاز بررسی موارد بیشتری هم وجود دارد که در این مقاله معتبر سایت Better health به ان پرداخته شده است.

مشکلات اعصاب و سر برای بیماران اعصاب

در صورت بروز سکته مغزی، تشنج، سردرهای شدید، ضربه به جمجمه یا ستون فقرات و… در بیماران اعصاب.

تصادف و حوادث در محیط های مختلف

در صورت بروز حوادث شغلی و محیطی مانند تصادف، سوختگی، برق‌گرفتگی، سقوط از بلندی، مسمومیت، خودکشی و آوار.

مشکلات حاد برای چشم

ضربه به چشم، ریختن مواد شیمیایی، سردرد شدید و تاری ‌دید، افزایش فشار چشم، سوختگی حرارتی در چشم.

خون‌ریزی شدید بینی، دررفتگی فک، ضربه به‌صورت و فک.

قطع و سوزش ادرار، ادرار خونی و دردهای ناگهانی در ناحیه پهلو.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم نحوه درخواست آمبولانس در وضعیت اورژانسی بیماران قلبی و تماس با آمبولانس را شرح دهیم. در صورت داشتن بیماری و مشاهده هرگونه ناراحتی باید با فوریت‌ها و شماره 115 تماس بگیرید. انجام این کار از بروز خطرات جانی، عصبی و… شما و عزیزانتان جلوگیری می‌کند. همچنین با درخواست کمک از فوریت‌های پزشکی می‌توانید به بهبود وضعیت بیمار خود کمک کنید.