21 دسامبر سال 2020 محققان یک نوع ویروس کرونا جدید را در انگلستان کشف کردند. این امر باعث شد نخست وزیر بوریس جانسون بخش هایی از کشور را تعطیل کند. کووید-19 جهش یافته باعث اعمال محدودیت های سفر و حمل و نقل در انگلیس و سایر کشورها شده است.

نخست وزیر بریتانیا در یک سخنرانی در تلویزیون ملی گفته است که نسخه جدید ویزوس کرونا تا 70% بیشتر از نسخه قدیمی مسری است. احتمال گسترش و ابتلا به نسخه جدید کووید-19 بسیار بالا تر از نسخه قدیمی است.

نخست وزیر بریتانیا در ادامه اضافه کرد که هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که راجع به نسخه جدید کووید-19 نمی دانیم. اما در رابطه با سرعت انتقال آن مطمئن هستیم که این نوع با سرعت بیشتری منتقل می شود. اما در عین حال هیچ مدرکی دال بر کشنده تر بودن و ایجاد بیماری شدیدتر وجود ندارد. هم چنین هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند اثر واکسن در برابر نسخه جدید کمتر است.

واکسن کرونا

سازمان بهداشت عمومی انگلستان می گوید که تلاش می کند تا آن جا که امکان دارد در مورد این ویروس اطلاعات بیشتری کسب کند. اما با این حال این عدم اطمینان علمی در رابطه با نسخه جدید کووید-19 تهدید جدی ایی برای کشورهای اروپایی به حساب می آید.

اعضای اتحادیه اروپا اتریش، بلژیک، بلغارستانه، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا و هلند تنها ساعاتی پس از سخنرانی جانسون محدودیت سفر را اعلام کردند. هم چنین در خارج اروپا کشورهایی مانند ایران، اسرائیل، کانادا، هند، هنگ کنگ، عربستان سعودی و ترکیه پرواز های ورودی از انگلستان را ممنوع کرده اند. احتمالا کشور های دیگر محدودیت های بیشتری را نیز اعمال کنند.

نسخه جدید ویروس کرونا از کجا آمده است؟

سازمان بهداشت عمومی انگلستان  می گوید این نوع از ویروس کرونا از ماه سپتامبر در انگلستان در سطح بسیار پایین وجود داشته است. در ماه نوامبر آمار های رسمی مبنی بر انتشار نسخه جدید کرونا به دست همگان رسید.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان اظهار داشته که تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر مقاومت ویروس کرونای جدید در برابر واکسن Pfizer گزارش نشده است. امید و احتمالات موجود این طور حاکم است که این ئاکسن بر روی هر دو نسخه قدیمی و جدید ویروس کرونا موثر است.

تحقیقات می گویند تغییرات ویروس کرونای جدید در قسمت پروتئینی ویروس منجر به آلودگی و انتشار سریع نر و شدید تر می شود. مرکز پیشگیری و کنترل بماری ها می گوید این نوع از ویروس کرونا در زمانی که مردم بیشتر با یکدیگر معاشرت می کنند ظاهر شد.

چندین مورد گزارش در رابطه با ابتلا به ویروس کرونای جدید در دانمارک و بلژیک به طور رسمی منتشر شده است. نخست وزیر بریتانیا گفته در انگلیس مردم نباید در کریسمس با کسی در خارج از خانه دورهمی بگیرند و شرایط قرنطینه هم چنان پا بر جا می ماند.

واکنش ایالات متحده آمریکا نسبت به این ویروس چه بوده؟

ایالات متحده تا کنون هیچ محدودیت جدیدی در سفر به انگلستان اعمال نکرده است. اگرچه فرماندار نیویورک از همه مسافران به مقصد فرودگاه جان . اف کندی از انگلیس خواسته است که حتما قبل از سوار شدن آزمایش شوند. در اروپا ممنوعیت هایی جدید و سفت و سختی برای انگلستان وضع شده است.

همه در این نکته که دولت فدرال باید اکنون اقدام به کنترل وضعیت بکند تا از بروز وضعیت بحرانی که در ماه مارس به وجود آمد جلوگیری کند. فرماندار نیویورک گفته است که ایالات متحده روزانه چندین پرواز از انگلیس دارد و ما هیچ کاری انجام نداده ایم. همچین اتفاقی در بهار افتاد انسان چند بار زندگی می کند که بارها مرتکب این اشتباهات جبران ناپذیر بشود؟!

کلام آخر

ویروس کرونا یک بحران جهانی است. این ویروس دشمن مشترک تمام انسان های روی زمین است. تنها راه مقابله با این دشمن مشترک ماسک زدن و شستن دست هاست. اگر از این وضعیت خسته شدید، اگر عزیزان و اطرافیان خود را دوست دارید و اگر دلتنگ زندگی قبل از کرونا هستید باید همه با یکدیگر متحد باشیم تا از این شرایط بحرانی خارج شویم.