بروز بیماری کرونا در کودکان :

کودکان و حتی نوزادان نیز مانند بزرگسالان به ویروس کرونا مبتلا می شوند. بیماری کووید 19 در کودکان علایم خفیف تری دارد اما شبیه به علایم بزرگسالان است. علایم شبیه به سرماخوردگی است مانند تب، آبریزش بینی، سرفه کردن. مهم ترین نکته که باید در این روز ها در مورد کودکان رعایت کرد پیشگیری و مراقبت از کودکان کرونایی می باشد. در ادامه درباره ی اینکه چگونه از کودکان در برابر کرونا محافظت کنیم و مراقبت از کودکان کرونایی صحبت می کنیم.

مراقبت از کودکان کرونایی :

 


اگر در کودک خود علایمی مانند بی حالی، تب، سرفه و علایمی مانند سرماخوردگی مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. هرچند با دیدن این علایم نمی توان گفت که کودک صد در صد به کرونا مبتلا می باشد ولی با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های PCR و سی تی اسکن مطمئن خواهید شد کودک شما به کرونا مبتلا نیست و اگر هم مبتلا باشد در روند مراقبت از کودک کرونایی شما سرعت حاصل می شود.

توجه داشته باشید که اگر کودکتان علایم تنفسی و کمبود اکسیژن خون ندارد بهترین محل برای مراقبت از کودک کرونایی خانه است. زیرا بیمارستان به دلیل حضور بیماران آلوده محلی مناسبی است برای انتقال و سرایت بیماری های مختلف.

برای مراقبت از کودک کرونایی خود در منزل به نکات زیر توجه کنید.

  1. یک اتاق را به کودک خود که مبتلا یا مشکوک به کرونا می باشد اختصاص دهید. این اتاق باید سیستم تهویه مناسب داشته باشد و تا جایی که امکان دارد از سایر اتاق ها و افراد دور باشد.
  2. وسایل بازی و سرگرمی کودک را به همان اتاق انتقال دهید تا رفت و آمد کودک به فضاهای دیگر خانه به حداقل برسد.
  3. یکی از والدین و یا یکی از افراد خانواده برای رفع امورات کودک با او در ارتباط باشد. ترجیحا کسی باشد که از لحاظ سن و سال و بیماری های زمینه ای کم تر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داشته باشد. این فرد بعد از هر تماس با کودک مبتلا باید دست های خود را بشوید و ضدعفونی کند.
  4. تا زمانی که تمام علائم از بدن کودک حذف نشده باشند و از بهبود بیماری اطمینان حاصل نکرده اید اجازه عیادت و ملاقات را به سایر افراد ندهید.
  5. در صورتی که خواستید با بیمار در یک محل قرار بگیرید فاصله ی دو متری خود را با بیمار حفظ کنید.
  6. برای محدود شدن ترشحات دهان و بینی کودک باید از ماسک استفاده کند. همچنین کسی که مسئولیت مراقبت و رسیدگی به کودک را دارد باید از ماسک و گان استفاده کند.
  7. اگر نوزاد شما مبتلا شده باشد و بیماری تا حدی خفیف باشد که نیازی به بستری ندارد. در صورتی که کودک از شیر مادر تغذیه می کند مادر می تواند به وسیله شیر دوش شیر خود را در شیشه شیر بریزد.
  8. اگر مادر به دلیل سن کم کودک مجبور باشد مدام از او مراقبت کند. بهتر است خود او نیز در هنگام مراقبت از کودک از سایر افراد خانواده دوری کند همچنین پروتوکل های بهداشتی را تمام و کمال رعایت نماید.
  9. بهتر است که در هنگام مراقبت از کودکان کرونایی پتو و ملحفه آن ها مدام شسته و ضدعفونی شود تا از سرایت ویروس از سایرین جلوگیری شود.
  10. غذاهایی که به کودک داده می شود مناسب بیماری کرونا باشد و غذاهای گرم مانند سوپ به او بدهید.

مراجعه کودک به مطب پزشک :

یکی از نکاتی که در مورد مراقبت از کودکان کرونایی باید به آن توجه کرد زمان و نحوه مراجعه به پزشک است. بعضی از کارهایتان را باید در این شرایط به تعویق بیندازید تا بتوانید از کودک خود مراقبت کنید. برای اینکه بدانید کدام مراجعه خود به پزشک را می توانید به تعویق بیندازید و ضروری نیستند. در این شرایط می توانید از خدمات درمانی تلفنی و اینترنتی که بسیاری از مراکز درمانی ارائه می دهند استفاده کنید.

برای بعضی از آسیب ها و مشکلات حتما باید به پزشک مراجعه کنید. مانند :

  • بیماری و علایم شدید مانند مشکلات تنفسی، تب بسیار بالا، بی خوابی و یا بریدگی های عمیق.
  • کودکانی که به دلیل مبتلا بودن به بیماری های خاص مانند سرطان، مشکلات کلیوی و بیماری های روماتولوژی تحت درمان هستند. این نمونه درمان ها شامل شیمی درمانی، تزریق دارو، دیالیز و یا تزریق خون است.
  • معالجه کودکان زیر دو سال که نیاز به واکسیناسیون دارند.
  • معاینه کودکان با شرایط خاص مانند مشکلات تنفسی و ریوی، کودکانی که فشار خون دارند. کودکانی که مشکلات سیستم ایمنی دارند، کودکانی که نیاز به بخیه دارند و از این قبیل مراقبت ها.