آمبولانس برای جا به جایی بیماران تدارک دیده شده است. در این بین یکی از اقداماتی که در نظر گرفته می شوند تا افراد از این طریق آسایش بیشتری داشته باشند، انتقال بیمار icu و ccu از طریق اورژانس است. آمبولانس ها در ایران به سه دسته  a،  b و c تقسیم می شوند که هریک باید برای عملیات های خاصی به کار برده شوند. همچنین هریک استاندارد ها و قوانینی دارند که از نظر تجهیز خودرو و کمک رسانی با یکدیگر متفاوت است.

 این دسته بندی ها کاملا به شکل استاندارد طراحی شده اند و همه آمبولانس ها و افرادی که در آن ها کار می کنند، تجهیز شده و آموزش دیده اند. به طور مثال همه افراد باید کارت معاینه طبی که به صورت اختصاصی از دانشگاه علوم پزشکی مورد نظر داده می شود را دریافت نمایند تا بتوانند به کارشان ادامه بدهند. آمبولانس های نوع b همان گروهی هستند که برای جا به جایی بخش های icu و ccu به کار می روند.

استفاده از آمبولانس های نوع b  به چه زمانی بر می گردد؟

خوب است بدانید که چنین ایده ای از جا به جایی های زمان جنگ الهام گرفته شده است. افرادی که در دوران 8 سال جنگ تحمیلی می جنگیدند و دچار آسیب می شدند، ممکن بود جراحت ببینند و یا مصدوم شوند. این افراد را از شهر ها و مناطق تا بیمارستان و یا فرودگاه می بردند. در این ماشین ها امکانات بسیار کمی ازجمله برانکارد، برخی تجهیزات و دارو های اولیه و اکسیژن وجود داشت. همچنین در این دوره از هلیکوپتر امداد نیز به عنوان آمبولانس استفاده می شد. در این دوران استفاده از این امکانات رایج بود و در نهایت توانستند کیت های تنفسی و احیا را از ژاپن وارد کنند.

 البته این تجهیزات از کشور های دیگر نیز خریداری شدند. معمولا امکانات محدود به یک پک آلمینیومی و چند نوع وسایل برای تنفس می شد. این وسایل در دوره خود توانستند کمک بزرگی به پزشکان و افراد جنگ زده نمایند. با پیشرفته شدن و بهتر شدن تجهیزات، استفاده از تجهیزات جدید در آمبولانس نیز قوت گرفت. امروزه آمبولانس های زیادی مجهز به امکاناتی هستند که حتی می توانید بیمار های بخش های مهم و خطرناکی مانند آی سی یو را از این طریق جا به جا کنید. برای انتقال بیمار icu و ccu از آن ها استفاده می شود.

یک آمبولانس چه تجهیزاتی برای جا به جایی بیماران دارد؟

یک آمبولانس تیپ b که برای انتقال بیماران از بخش های حساسی مانند آی سی یو و سی سی یو استفاده می شود و طبیعتا تمامی تجهیزاتی که باید برای ارائه خدمات و احیای بیمار در دسترس باشند را دارد. در این بخش می خواهیم به این امکانات اشاره کنیم. اولیت وسیله تجهیزات کامل و سالم برای انتقال و حمل بیمار هستند. از طرفی تمامی وسایل تهویه و تنفس در این آمبولانس ها تعبیه می شوند تا در صورت بروز مشکل، مورد استفاده قرار بگیرند.

وسایل نگهدارنده بیمار به صورت ثابت، ابزار تشخیص پزشکی، وسایل احیا و مراقبت های ویژه پرستاری و تجهیزاتی برای احیای آنی و مدیریت بحران در آن ها قرار می گیرد.  این آمبولانس ها تمامی امکانات چهارگانه ای که در آمبولانس های تیپ A وجود دارند را نیز شامل می شوند و علاوه بر آن ها تجهیزات مهمی را نیز حمل می کنند. این وسایل شامل کپسول اکسیژن، برانکارد، وسایل احیا و ساکن می شوند. همچنین ابزار شوک، پمپ سرم، سرنگ، ونتیلاتور و ابزار دیگر در دسترس قرار دارند.

 وضعیت آمبولانس های ccu و icu چگونه است؟

این آمبولانس ها از بهترین و مجهز ترین نمونه ها شمرده می شوند. تمامی ابزار و تجهیزاتی که برای احیا و نگهداری از افراد بیمار لازم است، در آن تعبیه می شود. همچنین داخل آن را به صورتی ساخته و طراحی می شود که بیمار به راحتی در آن قرار بگیرد. همچنین جا برای دو نفر از کادر درمان نیز قرار می گیرد تا بتوانند رسیدگی های لازم را انجام دهند.

این آمبولانس ها برای تمامی سنین در نظر گرفته شده اند و حتی امکانات ویژه ای برای جا به جایی و انتقال کودکان و نوزادان نیز دارند. معمولا این آمبولانس ها و بیمارانی که حمل می شوند، وضع خطرناکی دارند و نیاز به مراقبت ویژه خواهد بود. به همین جهت تیم مورد نظر نیز از افراد آموزش دیده و باتجربه هستند. معمولا کادر پزشکی حاضر در این موقعیت ها، از بین افرادی با تحصیلات و تجربه های درخشان انتخاب می شوند.