کودکان مبتلا به اوتیسم

مراقبت از کودکان اوتیسم

اول از همه نیازمند داشتن اطلاعات کافی درباره این بیماری است. اوتیسم (ASD) یک ناتوانی در رشد است که می تواند سایر رفتارها و جنبه های زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به ASD اغلب در مهارت های اجتماعی ، عاطفی و ارتباطی مشکل دارند. این افراد معمولا رفتارهای خاصی را تکرار می کنند به طوری که فعالیت روزانه آنها فقط شامل همین رفتارهای تکراری است. علائم ASD در اوایل کودکی شروع می شود و به طور معمول در طول زندگی فرد ادامه دارد. برخی از افراد مبتلا به ASD در زندگی روزمره به کمک زیادی نیاز دارند در حالی که بعضی از آنها به مراقبت کمتری احتیاج دارند.

نحوه مراقبت از کودکان اوتیسم

مهم ترین نکته در مراقبت از کودکان اوتیسم توجه به این نکته است که کودک مبتلا به اوتیسم هنوز بچه است. آنها نیاز دارند که بخندند و از کودکی خود لذت ببرند. مانند همه بچه ها دوست دارند با دیگران دوست شوند ، با آنها صحبت کنند. بزرگسالان با مراقبت از کودکان اوتیسم می توانند نقش زیادی در نحوه تفریح و لذت بردن کودک و همچنین تطبیق آن با شرایط موجود داشته باشند. در زیر به نکاتی در مورد مراقبت از کودکان اوتیسم می پردازیم.
با آنها صحبت کنید : كودك مبتلا به اوتیسم را نادیده نگیرید ، حتی اگر غیر کلامی باشد ، یا متقابل نباشد. سلام کردن و لبخند زدن به آنها را تکرار کنید تا آنها نیز یاد بگیرن و همین کار را انجام دهند.ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا کودک مبتلا به اوتیسم این رفتارها را یاد بگیرد پس تسلیم نشوید. استفاده از عبارت ها و کلمات اجتماعی مناسب در زمان مناسب یک مهارت است که می توان با تمرین زیاد آنها به کودکان مبتلا به اوتیسم یاد داد. هنگام صحبت کردن با آنها به دلیل اینکه پردازش اطلاعات برای آنها دشوار است از عبارت های ساده و کوتاه استفاده کنید و برای گفت و گو با کودک مبتلا به اوتیسم تلاش کنید. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم علاقه ای به برقراری ارتباط کلامی ندارند، در این مواقع با دستان خود با او صحبت کنید. استفاده از حرکاتی که برای او قابل فهم باشد می تواند در انتقال پیام و برقراری ارتباط موثر باشد.
به مواردی که نسبت به آنها حساس هستند توجه کنید : یکی دیگر از نکات مهم در مراقبت از کودکان اوتیسم توجه به حساسیت های حسی آنهاست. بسیاری از کودکان مبتلا به ASD نسبت به نور ، صدا ، لمس و بو حساس هستند. توجه به این حساسیت ها می تواند در مراقبت از کودکان اوتیسم بسیار کمک کننده باشد. به حساسیت آنها توجه کنید تا دریابید که چه مناظر ، صداها ، بوها ، حرکات و حرکات لمسی باعث بروز رفتارهای “بد” یا مختل کننده کودک می شود و چه چیزی باعث پاسخ مثبت از طرف او می گردد.
انتخاب فعالیت های مناسب برای کودک : بازی کردن و سرگرم کردن کودک از جمله کارهای مهمی است که در مراقبت از کودکان اوتیسم دارای اهمیت است. برای بازی با کودکان مبتلا به اوتیسم فعالیت هایی را انجام دهید که برای کودک جالب باشد و نسبت به آنها واکنش مثبت نشان می دهد. به عنوان مثال ، اگر فرزند شما عاشق بازی با توپ است ، این می تواند یک فعالیت مناسب باشد که کودک با افراد دیگر انجام دهد. غلتیدن یا پرتاب توپ باعث افزایش توجه ، افزایش مهارت اجتماعی و لذت بردن از بازی و تعامل با دیگران می شود. همچنین انجام فعالیت های هدفمند مثل ساختن کاردستی با ابزار های ساده مثل نخ کردن چندین مهره و درست کردن گردنبند با فرزندان مبتلا به اوتیسم وقت بیشتری را بگذرانید و توجه آنها را جلب کنید. در نهایت نیز اگر به خوبی از پس انجام فعالیت ها و بازی ها بر آمد می توانید برای او پاداش در نظر بگیرید.

به طور کلی روش های مراقبت از کودکان اوتیسم، برای هر کودک می تواند متفاوت باشد به این دلیل که هر شخص دارای نقاط ضعف و قوت متفاوتی در طیف بیماری اوتیسم می باشد و هیچ درمان مشخصی برای همه افراد وجود ندارد. برای مراقبت از کودکان اوتیسم باید میزان واکنش ها و حساسیت های کودک را بشناسیم و در با توجه به آن از راه کار های مناسب برای مراقبت از کودکان اوتیسم استفاده کنیم.