بوی بد دهان مانند باز بودن زیپ شلوار می ماند. همه می بینند و شاید حس نتفرت به آن ها دست می دهد. بوی بد دهان هم همین شکلی است و همه متوجه می شوند و مورد آزار قرار می گیرند اما به شما مستقیم نمی گویند.

 در سطح میکروبی، بوی بد دهان زمانی رخ می دهد که باکتری های طبیعی که از ذرات غذای خورده شده به جای مانده اند کار خود را آغاز کنند. این باکتری ها در امتداد لثه و به ویژه زبان ما شروع به فرایند تخریب می کنند. این فرآیند سبب آزادسازی دسته ای ترکیبات بد بو در دهان می شود. اسم این پدیده هالیوز halitosis می باشد.

شما تازه بیدار شدید

این دلیل واضح است، درست است؟ بله. دلیل بوی بد دهان در صبح این است که شما بعد از یک خواب آرام در دهان شما چیزی به جز باکتری ها فعالیت ندارند. تولید بزاق در هنگام خواب بسیار کند می شود. از آن جایی که بزاق وظیفه تمیز کردن دهان را دارد ممکن است دهان شما تا مسواک سر صبح بد بو باشد.

شما از دهان تنفس می کنید

تنفس دهانی بزاق شما را تبخیر می کند. این امر باعث خشک شدن دهان و کاهش توانایی برای شست و شوی ذرات غذا می شود. برخی از افراد هنگام خواب از طریق دهان نفس می شکند. بسیاری از افراد این کار را در حین ورزش کردن انجام می دهند.

استفاده از غذاهای بو دار

سیر و پیاز دو مجرم اصلی هستند. اما سایر مجرمان مانند: ادویه، کلم، جوانه بروکسل و تربچه هم عضو این مجرمین هستند. حتی اگر رایحه تند این موادغذایی پس از یکی دو ساعت از بین بروند اما باز هم ممکن است شما یک آروغ بزرگ سیری بزنید.

گاهی اوقات بوی بد دهان شما فقط به دلیل دهان شما نیست بلکه به علت سیستم گوارشی شماست. وقتی غذا را هضم می کنید، مواد شیمیایی در خون شما جذب شده و وارد ریه ها می شود و بعدا می توانید آن ها را به بیرون بریزید.

 در طول روز چیزی نخوردید

کنار گذاشتن وعده های غذایی مطمئنا باید بوی بد دهان می شود. دلیلش این است که زمانی که غذا نمی خوریم بزاق هم تولید نمی کنیم. چرا این قضیه مهم است؟

بزاق فقط وظیفه تمیز کردن دهان از ذرات غذا را ندارد. بزاق غذا را تجزیه می کند تا راحت تر از حلق ما پایین برود. هم چنین محققان بر این باورند که کنار گذاشتن وعده های غذایی به طور کلی اصلا روش خوبی برای کاهش وزن نیست.

 سیگار می کشید


هالیوز هم به لیست شرایط سلامتی خود که بر اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود نیز اضافه کنید. سیگار کشیدن نه تنها باعث افزایش ترکیبات تولید کننده بو در دهان و ریه های فرد می شود. بلکه بر اساس بررسی های محققان هنگ کنگی د سال 20047 این عادت میتواند دهان شما را خشک کرده. هم چنین ممکن است از قرص هایی که بزاق دهان شما کم می کنند استفاده می کنید که این هم باعث بوی بد دهان می شود.